2000
yılında yasama organına, emekliliğe
ilişkin o günlerde kamuoyunun pek alışkın olmadığı bir tarzda yasa taslağı
sunuldu. Yasa taslağında sözü edilen emeklilik sistemi, “bireylerin harcanabilir gelirleri üzerinden yapacakları
tasarruflara yönelik bir sistem” olarak tarif edilmişti. Bu tarifle, çalışanın net ücretini nasıl harcayacağı
konusunda terbiye edileceği bir sistemin kurgulandığını görmekteyiz.
Türkiye sermayesi üzerinde arkeolojik kazı yapıldığında katman katman biraz ton farklılığıyla benzer kurgularla karşılaşıyoruz. Ücretin harcanırken nasıl sermayeye dönüştürüleceğine ilişkin kurgular. Bu düzenlemelerin her biri sermaye birikim koşullarının tonunu taşımaktadır.
Türkiye sermayesi üzerinde arkeolojik kazı yapıldığında katman katman biraz ton farklılığıyla benzer kurgularla karşılaşıyoruz. Ücretin harcanırken nasıl sermayeye dönüştürüleceğine ilişkin kurgular. Bu düzenlemelerin her biri sermaye birikim koşullarının tonunu taşımaktadır.
Tablo.
1. Türkiye’de Harcanabilir Geliri Düzenleyen Yasalar
Yıl
|
Kanun
|
1941
|
Tasarruf
Bonoları İhracına Dair Kanun
|
1961
|
Yatırımlar
Finansman Fonu Teşkil ve Tasarruf Bonoları İhracı Hakkında Kanun
|
1961
|
Ordu Yardımlaşma Kurumu
|
1971
|
Memur
Yardımlaşma Kurumu
|
1986
|
Memurlar
ve İşçiler İle Bunların Emeklilerine Konut Edindirme Yardımı Yapılması
Hakkında Kanun
|
1988
|
Çalışanların
Tasarrufa Teşvik Edilmesi ve Bu Tasarrufların Değerlendirilmesine Dair Kanun
|
1999
|
İşsizlik
Sigortası Fonu
|
2001
|
Bireysel
Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu
|
Yukarıdaki adı geçen yasal düzenlemelerle önemli düzeyde gerek devlete gerek özel sektöre kaynak yaratıldı. Bu düzenlemelerin her biri geniş bir akademik araştırma konusu olabilecek niteliktedir. Şimdilik bunları bir kenara bırakıp kamuoyu gündeminde olan ve özellikle işçileri ve memurları ilgilendiren “otomatik katılım” olarak adlandırılan Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanununda Ağustos 2016'da yapılan değişikliğe odaklanmak gerekmektedir. Yine “tasarrufların artırılması” gerekçesi ile yapılan değişiklik, yasama organının gündemine alınıp kanunlaşması 24 saat içinde gerçekleşmiştir. 2001’de gönüllü olarak emeklilik sistemine katılım söz konusuyken yapılan değişiklik ile neredeyse cebri hale gelmiştir. Sosyal Güvenlik Kurumu kapsamına dahil çalışanların (4a ve 4c kapsamında çalışanlar) büyük bir kısmının kademeli olarak bireysel emeklilik sistemine “otomatik katılım” adı altında zorla katılmasının sağlanması öngörülmüştür. Çalışanları ücretlerinin ( prime esas kazançlarının) %3’ünün kaynaktan kesme usullüyle bir bireysel emeklilik şirketinin yönettiği emeklilik fonuna aktarılması planlanmıştır.
Çalışan sayısına bağlı olarak şirketlerin bireysel emeklilik
sistemine katılımı kademli olarak gerçekleşecektir. İki yıl içerisinde kayıtlı
çalışanların büyük bir çoğunluğu sisteme dahil olacaktır. Kasım 2016 itibariyle
17 milyon kişi (4a ve 4c kapsamında) aktif olarak çalışmaktadır. 2017 yılı sisteme dahil olacaklara ilişkin
tahminler aşağıdaki tablodaki gibidir.
Tablo 2 . 2017’de sisteme dahil olacak çalışan sayısı
İşyeri büyüklüğü
|
Sisteme
giriş tarihi
|
Toplam
çalışan sayısı
|
Bes’e
gireceklerin sayısı
|
1000 ve
üzeri
|
1 ocak
|
1.400.000
|
1.120.000
|
250-999
|
1 nisan
|
4.832.277
|
3.500.000
|
100-249
|
1 eylül
|
1.758.592
|
1.406.873
|
Toplam
|
7.990.869
|
6.029.873
|
2017 yılında sisteme yaklaşık 6 milyon kişinin dahil olması
beklenmektedir. 24 saat içinde yasalaşıp uygulamaya geçmesiyle bireysel
emeklilik şirketlerine devasa kaynak aktarılmış olunacaktır. Kabaca bir hesap
yapıldığında;
Asgari ücrete ait 01 Ocak 2017 ile 30 Haziran 2017 arası
taban prime esas kazanç:1.777,50 TL’dir. Bunun %3’u 53,325’tir. 2017 yılı için sisteme 6.029.873 çalışan dahil olacaktır. Dahil olan yaklaşık
6 milyon kişinin asgari ücretli olduğunu varsaydığımızda aylık 321.542.977
TL’lik kaynak aktarılacaktır. Bununla beraber devlet her katılan kişi için katıldığı
fona bir defalığına 1000 TL katkı payı verecektir. Bu da 6.029.873.000 TL’lik kaynak demektir. Ocak
2017 itibariyle bireysel emeklilik toplam
fon tutarı 55 milyar civarındadır.
Bu durumda bireysel emeklilik sistemi kurulduğundan itibaren biriktirdiğin
fonun yarısını iki yıl içinde biriktirebilecektir.
Görünen o ki bireysel emeklilik sisteminde kaynak daha da fazla
birikecektir. Asıl önemli bu kaynakların nasıl kullanıldığı ve finansal
piyasalarla ilişkisinin ne olduğudur. Öncelikle bireysel emeklilik alanında 18
emeklilik şirketi vardır. Bu emeklilik şirketlerine ait 250’ye yakın emeklilik
fonu vardır. Bireysel emeklilik sistemi 2003 yılında işlemeye ve şirketlere ait
fonlara paralar akmaya başladı. 2017 Ocak ayı itibariyle sistemde 55 milyar TL
birikmiş durumdadır. Bu kaynak kamu borçlanma kağıtlarının ağırlıklı olduğu
fonlarda değerlendirilmiştir. 2003 -2016 arasında ortalama %50’den fazlası kamu
borçlanma senetlerine yatırıldığı görülmektedir.
Tablo 3. Emeklilik Yatırım Fonlarının Tarihsel Konsolide Portföy
Bilgileri
Yıllar
|
Hisse Senedi
|
Kamu Borçlanma
Senetleri |
Diğer
|
2003
|
11,18
|
69,46
|
19,35
|
2004
|
13,32
|
72,44
|
14,24
|
2005
|
11,12
|
80,41
|
8,47
|
2006
|
8,59
|
73,03
|
18,37
|
2007
|
11,6
|
68,87
|
19,53
|
2008
|
7,68
|
69,74
|
22,58
|
2009
|
10,01
|
68,68
|
21,31
|
2010
|
11,99
|
57,78
|
30,23
|
2011
|
12,09
|
60,19
|
27,72
|
2012
|
15,96
|
58,04
|
26,00
|
2013
|
14,04
|
58,88
|
27,08
|
2014
|
13,52
|
56,95
|
29,53
|
2015
|
14,43
|
48,09
|
37,48
|
2016
|
11.50
|
46,50
|
42.00
|
2003 yılından itibaren bireysel emekliliğe ilişkin yapılan her
düzenleme harcanabilir gelirin disipline edilerek finansal sermaye
dönüştürülmesi sağlanmıştır. Bunu yaparken devlet kendine borçlanabileceği alan
da yaratmış oldu. Katılımcı sayısının yüksek olduğu emeklilik fonlarına
bakıldığında fonun portföyünde ağırlık kamu borçlanma senetlerinden yanadır. Ocak 2017 itibariyle 55 milyarlık emeklilik
fonunun hikayesi ve gelecekteki durumu ilginçtir. Devlet 2003 yılından itibaren
kamu sosyal güvenlik sisteminden finansal piyasalara sermaye akışı için çok kere
bireysel emeklilik sisteminde düzenlemeler yaptı. Düzenlemelerin her birinin
amacı sisteme sermaye enjekte etmek. Ve enjekte edildi. Otomatik katılımla daha
da fazla edilecek. Sermaye enjekte ettiği yetmezmiş gibi devlet sistemi kendisine uzun vadeli borçlanabileceği
alan olarak kurgulamış gibi. Bireysel emeklilik şirketlerinin sermayelerinin
oluşmasını sağlayan devlet, bu sermayenin
yeniden değerlenmesini de sağlayan devlet. Kendinin sebebi devlet ve kendinin
sebebi sermaye.
Sonuç? Soruma şaşırabilirsiniz belki. Yazının girişinden, gelişiminden baktığımızda son tahlilde çok fena bir eleştirisi var BES için derken, aksine biranda bitiverdi. Hani film biter, siz şaşkınlıkla yanınızdakine ara mı verdi dersiniz, çünkü inanamazsınız bittiğine. Öyle bir etki oldu bende.
YanıtlaSilSermaye enjekte etmekse vurucu cümle, ne olması gerekirdi?
Uzun vadeli kaynak yaratmaksa sıkıntı olan, bu BES in günahı mı?
Bir adaletsizliği vardı. O da tasarruf edene devlet desteği veriliyordu. Bu destek herkesden toplanan vergilerle, tasarruf eden azınlığa aktarılmasıydı. Bu kısmen zorunlu BES ile çözülmüş oldu.
merhabalar yazının tak diye kesilmesi konusunda haklısınız. ben yazıyı uzun bir türkiyede bir dönem okuması diye planlamıştım. halende aklımda sizinde eleştirinizi dikkate alıp uzun bir yazı yazmak farz oldu.
YanıtlaSilgelelim BES'İN günahının olup almadığı sorunuza. mesele BES ile tasarruf edenlere kaynak aktarılıp aktarılmadığı ya da kaynak aktarma biçimi. evet doğru sosyal güvenlik sisteminde bir sorun var emekli olmak münkünlüğün ötesinde artık. bence bunun yerine iki şey olmalı emeklilik yaşı aşağıya çekilmeli ve BES'e akan bu kaynak SGK'ya akmalı. daha toplumsal ve kollektif olmasını sağlar. Üstelik SGK bünyesinde isteğe bağlı emeklilik sistemi var zaten hali hazırda bu neden denenmez. BES bir emeklilik sistemi değil bir uzun vadeli yatırım sistemi. umarım yanıtlayabilmişimdir.
Ferhat Bey, cevabınız için teşekkür ederim. Yazınız da,cevaplarınız da iyi kurgulanmış, bilgilendiren yazılar. Bu yazınıza uygun bir son göremeyince, sermayeye kaynak mı, BES'in günahı mı dedim. Yoksa yazınızda benim açından bir problem yok. Yazılarınızı merakla bekliyor olacağım.
YanıtlaSilEmeklilik biz çalışanların bir hayali. Ama özellikle 4a (SSK)'lı çalışanlar, eğer ücretleri asgariden bildiriliyorsa, hakedecekleri emekli maaşları çok düşük olacak.(eniyi tahminle 900 TL. BES in kuruluş amacı salt bu düşüklüğü telafi etmek için değil tabi. Birçok amacı var sanırım.